Monday 11 April 2011

Futuwwah di SAMBEST

Pada 10 April 2011, Pengarah Urusan Futuwwah, Ir. Faridul Farhan Abd Wahab, telah dijemput untuk memberikan talk di Sek. Agama Menengah Bestari (SAMBEST), Subang Jaya bagi mengisi slot di antara Maghrib ke Isyak. Hadir sama ke program tersebut adalah 2 orang Senior Consultant Futuwwah, Sdr. Mohd Shahman Azmi dan Sdr. Saiful Mizan Saidin.

Dalam talk kali ini, Ir. Faridul telah menyentuh tentang bencana terkini yang menimpa negara Jepun, dari isu gempa bumi kepada isu Tsunami kepada kebocoran dan pencemaran radiasi yang berlaku di salah sebuah loji janakuasa nuklear di Fukushima. Sebagai seorang jurutera kanan di loji janakuasa tempatan, Ir. Faridul telah menerangkan juga kepada para pelajar tentang kemungkinan matahari terbit dari sebelah Barat berdasarkan teori kejuruteraan. Dengan memberikan contoh overhead crane dan lori pindah rumah, Ir. Faridul kemudiannya menyimpulkan betapa sebarang bencana mahu pun isu semasa tidak lagi harus dibatasi oleh sempadan geografi, seperti mana tragedi yang menimpa loji janakuasa nuklear Fukushima kini telah merebak dan memberi kesan kepada negara-negara lain. Oleh yang demikian, isu yang menimpa umat Islam di Palestin, Libya dan sebagainya, tidak lagi menjadi isu setempat, seperti juga bencana yang melanda negara Jepun.

Pihak Futuwwah mengucapkan terima kasih kepada pihak SAMBEST kerana sudi menjemput kami untuk berkongsi dengan adik-adik di sana.

No comments:

Post a Comment