Sunday 20 February 2011

Futuwwah Training & Consultancy: Modul Pilihan

Pihak Futuwwah Training & Consultancy telah menyusun suatu modul khas untuk digunakan secara berkala di sekolah-sekolah dan institusi-institusi tempatan, yang diyakini dapat memotivasi para pemuda terhadap pelajaran, selain membina sahsiah yang mulia di kalangan peserta. Modul khas yang dimaksudkan seperti berikut:-

MODUL 1: ALLAH TECHNOLOGY VS. HUMAN TECHNOLOGY
Modul “ALLAH Technology vs. Human Technology” ini membandingkan di antara kehebatan alam semesta ciptaan Allah, dengan keterhadan teknologi ciptaan manusia. Sesuai untuk semua agama, modul ini dapat menginsafkan para pemuda akan kedudukan mereka di sisi Tuhannya, selain melahirkan pelajar yang sentiasa mentadabbur (merenungi) setiap kejadian alam. Modul 3 hari 2 malam ini mengandungi ceramah, LDK serta tayangan, turut membincangkan penyanggahan Teori Evolusi Darwin dari sudut sains, teknik smart learning serta persiapan menghadapi cabaran di IPT.

MODUL 2: SAINS & AL-QURAN
Modul 2 ini lebih kepada follow up berkala secara mingguan kepada Modul 1 yang telah disebutkan di atas. Pihak Futuwwah Training & Consultancy mensasarkan setiap sekolah untuk menubuhkan “Kelab Islam & Sains (KIS)” untuk membincangkan penemuan-penemuan sains yang ada disebutkan di dalam al-Quran, selain menumbuhkan minat di kalangan pelajar untukmengaplikasikan ilmu mereka dengan melakukan R&D mereka sendiri. Program “Perkemahan Cuti Sekolah Kelab Islam & Sains” akan dianjurkan setiap kali cuti sekolah, yang menggabungkan KIS daripada pelbagai sekolah, yang sekaligus dapat merapatkan ukhwah dan menghasilkan networking di kalangan pelajar-pelajar pelbagai sekolah.

MODUL 3: SAINS & SUNNAH
Modul 3 yang memakan masa sehari ini dilaksanakan dalam bentuk ceramah dan LDK, akan membincangkan hubungan kait di antara hadith Nabi S.A.W dengan penemuan-penemuan sains, selain memperkenalkan para peserta dengan ilmu-ilmu asas hadith.

MODUL 4: SAINS SOLAT
Modul 4 yang memakan masa sehari ini dilaksanakan dalam bentuk ceramah dan LDK, akan membincangkan hubungan kait di antara solat dan penemuan-penemuan saintifik. Modul 4 ini dapat menggalakkan para pemuda untuk melakukan, menghayati dan mencintai amalan solat dan seterusnya dapat mencegah mereka daripada melakukan perbuatan dosa dan kemungkaran.

MODUL 5: JEJAK AHMED DEEDAT
Modul 5 ini akan memperkenalkan para pemuda dengan para ulama-ulama Islam, dengan pengkhususan kepada mereka yang terlibat dalam bidang perbandingan agama, seperti Ahmed Deedat, Dr. Zakir Naik, dan sebagainya. Modul 5 ini mengkhususkan kepada perbandingan agama dan latihan amali dakwah. Selain memperkukuhkan aqidah para peserta, modul 5 dijangkan dapat menarik minat masyarakat non-Muslim untuk memeluk Islam.

MODUL 6: SUNNAH & KEMASYARAKATAN
Modul 6 ini boleh digunakan sebagai silibus usrah sekolah dan akan membincangkan hadith-hadith Nabi S.A.W, tetapi dilihat dari perspektif moden. Modul ini akan melahirkan mukmin yang profesional di kalangan masyarakat kita.

Pihak Futuwwah Training & Consultancy terus giat dalam melakukan penyelidikan untuk menghasilkan modul-modul baru di samping melakukan penambahbaikan modul-modul sedia ada. Dengan penambahbaikan ini, moga-moga pihak Futuwwah Training & Consultancy dapat berkongsi ilmu, idea dan maklumat baru kepada pelajar-pelajar sekolah dan IPT khususnya dan seluruh masyarakat umumnya. 

No comments:

Post a Comment