Monday 28 February 2011

Pengarah Urusan Futuwwah di UniKL-MFI

[Bangi, 14 Feb. 2011] - Pengarah Urusan Futuwwah, Ir. Faridul Farhan Abd Wahab telah dijemput untuk menjadi salah seorang ahli panel untuk Forum "Bicara Cinta" anjuran UniKL-MFI. Beliau turut ditemani oleh pasangan suami isteri lepasan Perancis, saudara Amiruddin dan isterinya, yang turut dijemput untuk menjadi ahli panel forum yang sama.

Forum yang dianjurkan sempena Minggu Menghayatan Islam UniKL-MFI 2011 itu, telah berlangsung pada hari Isnin, 14 Febuari 2011, dan bermula sekitar jam 9.15 malam dan turut dihadiri oleh kira-kira 80 orang mahasiswa dan mahasiswi UniKL-MFI.

Kebetulan, forum itu dianjurkan ketika masyarakat kita sedang sibuk meraikan Hari Valentine pada siang dan malam harinya, serta Sambutan Maulidur Rasul bermula malam itu dan keesokan harinya.

Ir. Faridul sebagai ahli panel yang pertama, selain menjawab pengertian cinta yang sebenarnya, turut memberikan beberapa saranan, antaranya menyambut tarikh 14 Febuari setiap tahun secara reverse psycology iaitu menyambut Hari Valentine dengan cara dan orang yang "halal", iaitu dengan segera berkahwin pada tarikh tersebut. Beliau turut memperingatkan siswa-siswi yang hadir betapa pasangan "boyfriend" atau "girlfriend" mereka yang sering tidak cukup "kuat" untuk membantu kerja rumah ibubapa mereka setiap kali pulang ke kampung, apakah akan cukup "kuat" untuk menjaga diri pasangannya andai mereka ditimpa kecelekaan, lumpuh, wajah menjadi hodoh dan sebagainya? Kerana itu, beliau menyatakan bahawa kekuatan itu akan diperoleh daripada Allah, maka berkahwin dan bercintalah kerana Allah, agar Allah memberikan kekuatan kepada pasangan itu untuk tetap setia biar dalam keadaan susah dan duka.

Forum itu berakhir sekitar jam 11.30 malam.

No comments:

Post a Comment